Gyári beszerelésű rádiók - Cseréljem ? Ne cseréljem ?

Az utóbbi években látványosan megváltozott a hazai autópark és vele együtt egyre igényesebbek lettek az emberek a jó minőségű autó-rádiókra.Ma már elképzelhetetlen , hogy egy új autóban ne legyen már gyárilag valamilyen rádió.Kivételek ez alól az olcsóbb kategóriájú autók. Ott a rádió még extrának számít.Néha a FORD-oknál például az egyszerű , alap kiépítésben csak egy monó rádió szerepel. De legyen bármilyen készülék az autónkban , előbb-utóbb mindenki szebbet, jobbat , vagy hangosabbat szeretne.

A drágább autóknál már a tervezésnél ügyelnek a hangzásra is. Jó példa erre az AUDI-BOSE páros , ahol a BOSE cég kifejezetten az autóba tervezi a zenét. Általánosságban elmondható , hogy minden autó-gyártó cégnek megvan a rádió beszállítója. Például a FORD-okban braziliában és portugáliában készült rádiókat szerelnek. A BMW és MERCEDES tipusokba csak német rádió kerülhet - BECKER , BLAUPUNKT. A VW cég PHILIPS , PANASONIC , GRUNDIG tipusokat szerel be.A HONDÁ-ban általában ALPINE van , HONDA néven.Az OPEL-ekbe aztán már majd' minden cég szállít.A kívülről teljesen egyforma készülékek lehetnek PHILIPS , GRUNDIG , BLAUPUNKT tipusok. Ezek a tipusok kereskedelemben nem is kaphatók.

Ha ezeket a rádiókat ki szeretnénk cserélni , nem biztos , hogy teljes siker lesz a végeredmény. Például , ha egy BMW-ben lévő BECKER rádiót szeretnénk lecserélni , nem csak a rádió lesz új. Ki kell cseréltetni a hangszórókat , a gyári erősítőt is. Új rádiót , új erősítőt , új hangszórókat kell beszereltetni , mivel az eredetiek csak az eredeti helyen , az eredeti kiépítésben produkálják a specifikációkat. Extrém esetben a végeredmény egy nagyon szép , hangos , de bődületesen dobozhangú zene lesz , míg az eredeti , igaz , csak mérsékelt hangerővel , de igazi Hi-Fi minőségben szólalt meg.

Clarion radio

Ha mindenképp ki szeretnénk cserélni a gyári készüléket , előbb érdeklődjünk körbe , mit is kaphatunk.Nagyon fontos , hogy a készülék passzoljon színben , külalakban , méretben az autónkhoz. Főleg az új rádiók már szerves részét képezik a műszerfalnak. Legömbölyített sarkok , külön kijelző , extrém formák. Az amerikai , néhány francia és japán autóban például dupla magas hely van a rádiónak. Néha csak akkor derül ki , mikor kiszerelik.

Fontos szempont a beköthetőség is. Az európai autókba már szinte mindíg az úgynevezett ISO csatlakozót rakják a rádió csatlakoztatásához. Ennek a csatlakozónak a jellemzője , hogy az alsó két rész bekötése szabványos. Az alsó a tápfeszültség bevezetésére , a középső a hangszórók bekötésére van fenntartva. A felső csatlakozó már nem szabványos. Némely esetben itt kisszintű , RCA kimenet van , innen vezérelnek CD-tárakat stb.Előfordulhat , hogy a táp-csatlakozó nem szabványos (lásd új AUDI). Ha ezt a csatlakozót bedugjuk egy szabványos rádióba , látványos füstcsóva jelzi , hogy valami nem stimmel. Bedugás előtt mindíg ellenőrizni kell !

Mielőtt kicserélteti a készüléket , kérjen tanácsot, szakembereink készségesen állnak rendelkezésére !