Lopás védelem - Kivehető ? Levehető előlapos ? Kódos ?  

Nem sokan vagyunk már , akinek ne törték volna fel ezért-azért az autóját. Szerencsés esetben ez "csak" egy oldalsó elefántfülbe és egy táskába , rosszabb esetben egy szélvédőbe és a drága Hi-Fi-nkbe kerül.

Általánosan igaz , hogy az autóból csak azt nem lopják el , ami nincs benne. Ebből az következne , hogy csak kivehető rádiót szabad beszereltetni. Csakhogy figyelembe kell venni , hogy minden parkolásnál a készüléket ki kell húzni a helyéről , cipelni kell mindenhova. Egy idő után a tulajdonosok nagy része már nehézkesnek találja ezt az állandó kontaktust. Jó esetben az ülés alá dugja be , roszabb esetben ott hagyja a helyén , mondván "már több mint egy éve megvan , sosem volt semmi gond".Most lesz !

A sok húzkodás egyébként nem tesz jót se a rádiónak , főleg ha egy CD-ről van szó , se a benn maradó toknak.A hátsó csatlakozó megkopik , bizonytalan lesz a kontaktus , rossz esetben tönkremegy a rádió , vagy a hangszóró.

A levehető előlap sem biztos védelem, de jóval kényelmesebb.Az előlapot sem illik rajta hagyni a rádión , hiszen néha csak ezért verik be az ablakot.Többféle előlap van. Az egyszerűbbek csak a gombokat tartalmazzák , mindenfajta elektronika a helyén marad , így a készülék előlap nélkül is elindítható. Előnye , hogy nem érzékeny az ütésre.

A komolyabb előlapok már a rádió kijelzőjét is tartalmazzák. Ezeket a tipusokat már csak az előlapal lehet elindítani, némelyiket csak a sajátjával. A kijelző mobilitásával azonban együtt jár egy csomó szabály is. A legfontosabb , hogy nem szabad dobálni ! Maga a kijelző egy LCD lap , ami két vékony üveg közöt lévő speciális folyadékból áll. Ha az üveg eltörik , lehet kidobni az egészet. Elég gyakran előfordul , hogy egy felrakás után már nem világít az előlap. Ez is az ütődésektől van. Az előlapban lévő specális izzók kiégtek.Ezeket a szervizben gond nélkül lehet cserélni.Otthon nem tanácsos nekiállni , hisz ahány tipus , annyiféle feszültségű és áramú izzó van benne.

A harmadik nagy csoportot a kódos rádiók adják. A jellemzőjük , hogy minden ki- és beszerelés , illetve tápfeszültség megszűnése (aksi kiszerelése) után egy három , négy , vagy öt számjegyű kóddal lehet csak elindítani.Ha rossz a szám , illetve nem tudja a tulajdonos , tipustól függően egy-három próba után letiltja a rádiót.Ilyenkor már csak szakszerviz segíthet , hiába ismert a szám.

Card radioEbbe a kategóriába tartoznak az úgynevezett kártyás készülékek is.Eddig csak a BLAUPUNKT cég készített ilyen rádiókat. Ezeket a készülékeket egy kártya behelyezésével lehet elindítani.A régebbieknek analóg kártyájuk volt , az újabbak azonban már aktív kártyával vannak ellátva. Az aktív kártya sokkal biztonságosabb , sőt , lehet kombinálni akár egy GSM SIM kártyával is.

A gyári beszerelésű készülékeknél megfigyelhető az a tendencia , hogy fizikailag is lehetetlenné teszik ezen rádiók más autóba való beszerelését. Úgy alakítják ki az előlapot , hogy szerves részét képezze a műszerfalnak. Nem csak a gombok formálya , mérete , hanem az egész dizájn az autóé.